سئو چیستReviewed by سئو نابon Jun 11Rating: 4.5سئو سایت چیستseo چیست چرا سئو سایت مهم می باشد هر آنچه که باید در مورد سئو سایت بدانید در این پست آموزشی آورده شده است
Seo مخفف Search engine optimization و به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوگر می باشد اگر سئو سایت به درستی انجام گیرد می تواند در رسیدن به هدف شما به شما بسیار کمک کننده باشد لازم است بدانید هر فردی ممکن است یک هدف خاص را از سئو داشته باشید اما به طور کلی بیشتر افراد با استفاده از سئو سایت خود می خواهند :
کار خود را معرفی کنند
محصولات خود را معرفی کنند
کسب و کار خود را به صورت الکترونیکی راه اندازی کنند
بازدید وب سایت خود را افزایش دهند
بیوگرافی خود را نمایش دهند
ایجاد درامد کنند
و…..
سئو یک کلمه می باشد که امروزه بسیار مهم شده است البته روز به روز بر محبوییت این کلمه افزوده می شود سئو یا بهینه سازی سایت اشاره به فاکتورهایی دارد که با رعایت آن می توانید رتبه های برتر گوگل و سایر موتورهای جستجوگر را از آن خود کنید این فاکتورهای امروزه در حدود ۲۰۰ فاکتور یا با چندین اختلاف می باشد که وب سایت شما در صورتی که این فاکتورها را رعایت کند می تواند در رقابت با سایر وب سایت های دیگر قرار بگیرد و رتبه های برتر را از آن خود کند
لازم است بدایند که فاکتورهای گوگل در هر زمان ممکن است دارای رتبه های مختلفی باشد به عبارت دیگر ۲۰۰ فاکتور گوگل دارای نمره های عددی می باشند که در هر زمان می تواند یک نمره را از آن خود کند مثلا ممکن است فاکتور https در یک دوره دارای نمره ۲ باشد و در یک دوره دیگر دارای نمره بالاتر و یا پایین تر باشد و یا ممکن است کلا نمره خود را از دست بدهیدو منسوخ شود مانند متا تگ keyword کد در یک دوره دارای نمره بالایی برای سئو بود اما امروزه به عنوان یک فاکتور منسوخ می باشد
قبل از اینکه بخواهیم در مورد انواع سئو سایت صحبت کنیم بهتر است بدانید که موتور جستجوگر چیست ؟ چرا که هدف ما از سئو بهبود وب سایت در موتورهای جستجوگر می باشد.
موتور جستجوگر چیست ؟
یک موتور جستجوگر یک نرم افزار یا یک اسکریپت در فضای اینترنت می باشد که فایل ها و اسناد را با استفاده از کلمات کلیدی جمع آوری می کند در در هنگام جستجو کلمات کلیدی توسط کاربر فهرستی از نتایج که شامل کلمات کلیدی می باشد را بر میگرداند هزار نفر در دنیا با استفاده از موتورهای جستجوگر کلمات کلیدی خود را برای بدست آوردن نتایج مورد نظر خود سرچ می کنند اولین موتور جستجوگر Archie بوده است که به منظور جستجوی فابل های FTP مورد استفاده قرار گرفته است اما در گذر زمان موتورهای جستجوگر تغییراتی را داشته اند این تغییرات در جهت بهبود رفتار و کارایی موتورهای جستجوگر انجام شده است امروز موتورهای جستجوگر بسیاری وجود دارد که از مهمترین موتورهای جستجوگر می توان به AOL، Ask.com، Baidu، Bing و یاهو. اشاره کرد.
چگونه به یک موتور جستجوگر می توانید دسترسی پیدا کنید :
برای یک کاربر برای دسترسی به موتور جستجوگر تنها یک مرورگر کافی است تا اسم موتور جستجوگر را وارد کند و بتواند با استفاده از باکسی که برای جستجوی اطلاعات در صفحه موتور جستجوگر قرارداده شده است کلیدواژه خود را وارد کند و به اطلاعاتی که در مورد این کلیدواژه در داخل بانک اطلاعاتی موتور جستجوگر قرار دارد دسترسی پیدا کند.
یک مفهوم مهم در سئو Keywords یا کلیدواژه می باشد چرا که موتورهای جستجوگر براساس Keywords وب سایت ها را دسته بندی و نمایش می دهند
Keywords چیست ؟ کلمه کلیدی چیست ؟
کلمات کلیدی یا کلیدواژه ایده و موضوعاتی می باشند که محتویات وب سایت شما با استفاده از آنها تعریف می شود و از نظر موتورهای جستجوگر نیز کلمات و عبارتی می باشند که افراد جستجوگر در مرورگر ها وارد می کنند و منتظر دریافت اطلاعات از موتورهای جستجوگر می باشند
کلیدواژه های مهم می باشند چرا که موتورهای جستجوگر با هیمن کلید واژه نتایج را دسته بندی و نمایش می دهند پس می تواند گفنت اگر کلیدواژه های شما به درستی انتخاب شود شانس قرار گیری در رتبه های برتر گوگل را دارید البته قرار گرفتن در نتایج برتر تنها انتخاب کلمات کلیدی برتر نمی باشد چرا که الگوریتم های موتورهای جستجوگر های نیز در ارائه نتایج دخالت دارند که در ادامه در مورد آنها به صورت مفصل بحث خواهیم کرد.
الگوریتم های موتورهای جستجوگر چیست ؟
قبل از اینکه بخواهید با فاکتورهای سئو آشنا شوید و وب سایت خود را براساس این فاکتورها به روز کنید باید بدانید الگوریتم گوگل چیست و چه عملیاتی را انجام می دهند؟
موتورهای جستجوگر برای ارائه نتایج بهتر از یکسری از فاکتورهای استفاده می کنند ابن فاکتورهای در واقع یکسری از کوئری یا پرسجوها می باشند که بر روی داده های موجود در بانک اطلاعاتی گوگل و سایر موتورهای جستجوگر قرار میگیرد و باعث می شود نتایج برتر برای کاربر انتخاب و نمایش داده شود
موتورهای جستجوگر از الگوریتم های مختلفی استفاده می کنند هر کدام از این الگوریتم های ممکن است چندین فاکتور داشته باشند این فاکتورهای می تواند به صورت داخلی یا خارجی باشند
از مهمترین الگوریتم های گوگل می توان به :
الگوریتم مرغ مکس خوار
الگوریتم پاندا
الگوریتم لانه کبوتر
و…
اشاره کرد.
خوب بعد از اینکه با مفهوم های مهم برای سئو سایت آشنا شدید باز به مسئله اصلی یعنی “سئو” بر میگیردیم
انواع سئو :
_ سئو داخلی :
سئو داخلی یا On-Site SEO عمل بهینه سازی عناصر داخلی وب سایت به منظور کسب رتبه بهتر در نتایج موتورهای جستجوگر برای افزایش ترافیک سایت را بهینه سازی داخلی سایت گویند . سئو داخلیشامل کد نویسی html و همچنین ایجاد محتوا می باشد از مهمترین فاکتورهای سئو داخلی می توان به :
دامنه سایت – Domains
دامنه یک ادرس منحصر به فرد برای خواندن و یا به عبارت دیگر برای فراخوانی وب سایت می باشد هر دامنه از سه قسمت تشکیل می شود
۱-پسوند دامنه که میتواند COM و NET و IR و یا سایر پسوند های دیگر نیز باشد
۲-نامه دامنه یا IP address
۳-یا یک زیر دامنه اختیاری
چند نکته در هنگام انتخاب دامنه مناسب برای وب سایت :
۱-نام دامنه به آسانی قابل حفظ شدن در حافظه باشد
۲-دامنه انتخاب به گونه ای انتخاب شود که داری غلط املایی نباشد
۳-دامنه انتخاب شده بیش از ۱۵ کارکتر نداشته باشد قطعا هر چه تعداد کارکتر های کمتر باشد بهتر می باشد
۴-اجتناب از استفاده از اعداد برای انتخاب دامنه در کنار سایر کارکتر های چرا که ممکن است فرد شنونده دامنه شما تشخیص اینکه کارکتر عددی حرفی باشد یا عددی باشد را ندهد مانند com که ممکن است NumberOneRanking.com نیز تایپ شود
عنوان سایت یا Title Tag
یکی از فاکتورهای سایت عنوان سایت می باشد عنوان وب سایت همان متنی می باشد که در نتایج موتورهای جستجوگر نمایش داده می شود به طور کلی می توان گفت اولین تصور بسیاری از افراد از وب سایت شما با توجه به عنوان وب سایت شما در نتایج موتورهای جستجوگر می باشد تگ عنوان معمولا در سه مکان بیشتر مورد توجه قرار میگرد
۱-صفحه نتایج موتور جستجوگر
۲-به اشتراک گذاری مطالب وب سایت در شبکه های اجتماعی
۳- مرورگر های وب
برچسب توضیحات یا Meta Description
Meta Description یکی دیگر از تگ های html می باشد که برای سئو سایت مهم می باشد این تگ به طور کلی یک توضیحات مختصر از صفحه را در نتایج موتورهای جستجوگر ارائه می دهد اگر چه این توضیحات می تواند به صورت دستی توسط کاربر وارد شود اما در برخی از موارد ممکن است که گوگل بخشی از متن را به عنوان برچسب توضیحات انتخاب و نمایش دهد لازم به ذکر می باشد متا دیسکریپشن در نتایج مانند Title Tag نمایش داده می شود
چند نکته برای انتخاب بهتر متا دیسکریپشن :
۱-شما می توانید تعداد کاراکترهای را برای توضیحات وب سایت خود انتخاب کنید اما گوگل تقریبا ۳۰۰ کاکتر از کارکتر های وارد شده شما را نمایش می دهد بهتر است عنوان وارد شده ۵۰ کاراکتر تا ۳۰۰ کارکتر باشد
۲-همانگونه که از اسم این برچسب مشخص می باشد به عنوان یک معرف کلی از یک صفحه می باشد پس بهتر است تا جایی که میتوانید در وارد کردن توضیحات دقت کافی را به خرج دهید
۳-سعی کنید از توضیحات متا دیسکریپشن تکراری استفاده نکنید هر چند که گوگل تایید کرده است تکرای بودن این مقدار ایراد چندانی ندارد
۴-در برخی از موارد گوگل از داده های وارد شده توسط کاربر برای Meta Description استفاده نمی کند و قسمتی از محتوای وب سایت که معمولا پاراگرف های اول می باشد استفاده میکند
متن جایگزین یا Alt text
متن جایگزین یا Alt text (alternative text) برای تصاویر مورد استفاده قرار میگرد این متن در هنگامی که تصاویر قابل لود نمی باشند به نمایش در آورده می شوند اما این تنها مزیت Alt text نمی باشد چرا که این برچسب برای توضیف ظاهر و عملکرد یک تصویر در یک صفحه نیز مورد استفاده قرار میگرد که این می تواند برای موتورهای جستجوگر نیز مفید باشد
اما به طور کلی می توان گفت برچسب ALT می تواند :
۱-اگر تصویر به هر دلیل قابل نمایش نبود به نمایش درآید
۲-یک توصیف برای تصویر قرار داده شده در صفحه می باشد که به موتورهای جستجوگر برای ایندکس شدن بهتر تصاویر کمک کننده می باشند
تگ های هد یا heading tags
تگ های هدر یکی دیگر از انواع تگ های HTML می باشد که برای سئو سایت مورد استفاده قرار میگیرد این تگ های از H1 تا H6 موجود می باشد و شما می توانید از این تگ ها در محتوا های خود استفاده کنید آنچه که مهم می باشد این است که تگ H1 از H2 و H2 از H3 و H3 از H4 و …. دارای اهمیت بالاتری می باشد در بین تگ های هدر تگ H1 به عنوان مهمترین تگ شناخته شده است
اما چگونگی استفاده heading tags
لازم به ذکر می باشد که تگ H1 به عنوان اولین سطح برای هر صفحه مورد استفاده قرار میگیرد و H2 به عنوان دومین سطح بعد از H1 مورد استفاده قرار میگرد و سپس H3 به عنوان سومین سطح بعد ازH2 مورد استفاده قرار میگرداین روند تا H6 مورد استفاده قرار میگرد
مثال
</H1> سئو چیست <H1>
</H2>انواع سئو <H2>
</H3> سئو داخلی <H3>
</H4> عنوان وب سایت<H4>
</H4> توضیحات وب سایت<H4>
</H3> سئو خارجی <H3>
</H4>بکلینک <H4>
</H4> ثبت سایت در موتورهای جستجوگر <H4>
در مثال بالا ابتدا با استفاده از تگ H1 مورد کلی محتوا که قصد داریم در مورد آن محتوا ایجاد کنیم را آورده ایم در قسمت بعدی از تگ H2 برای معرفی انواع سئو استفاده کرده ایم انواع سئو که با H2 نمایش نمایش داده شده است دارای دو قسمت می باشد سئو داخلی و سئو خارجی این دو دسته را به عنوان زیر مجموعه برای H2 که انواع سئو می باشد را در H3 قرار داده ایم در مرحله بعدی سئو داخلی خود به بخش هایی تقسیم می شود این بخش ها شامل عنوان وب سایت و توضیحات وب سایت می باشد این دو بخش نیز در تگ های H4 قرار داده ایم و می توان گفت یک زیر مجموعه از تگ H3 می باشند
متا تگ ربات یا Robots Meta
دستور العمل های ربات ها که meta tags نیز خوانده می شود دستورالعمل های یا فرامینی می باشند که به خرنده های موتورهای جستجوگر می گویند که محتوا و یا لینک ها موجود در صفحات را به چه صورت بخوانند و ایندکس کنند
از مهمترین فرامینی که میتواند در Robots Meta قرار گیرد :
Noindex: به یک موتور جستجو می گوید که یک صفحه را فهرست نکن
Index : به یک موتور جستجور می گوید که یک صفحه را فهرست کن لازم به ذکر می باشد به صورت پیشفرض صفحه در این حالت وجود دارد و نیاز به قرار دادن این دستور نمی باشد
Follow : بک یک خزنده موتور جستجوگر می گوید تمامی لینک های موجود در صفحه را دنبال کن
Nofollow : به یک خزنده موتور جستجوگر می گوید که لینک های موجود در صفحه را دنبال نکن
None :معادل استفاده از دستورهای noindex و nofollow می باشد
فایل robots.txt
یک فایل متنی می باشد که در ریشه اصلی وب سایت قرار میگیرد مدیران وب سایت ها از فایل robots.txt برای کنترل کردن ربات ها مخصوصا ربات های موتورهای جستجوگر استفاده می کنند این فایل بخشی از پروتکل ردگیری ربات ها یا به اختصار REP می باشند این فایل حاوی یکسری از فرامین می باشد که بهربات های دستور می دهند که چکونه محتوا را ردیابی کنند به طور کلی می توان گفت فایل robots.txt یک فایل می باشد که به یک ربات می گوید که محتوا را مورد خزیدن قرار دهد یا نه
نقشه سایت یا sitemap
یک نقشه سایت یک فایل xml می باشد که در ریشه اصلی وب سایت قرار میگیرد و حاوی لینک های سایت شما می باشد این فایل به طور کلی آدرس ها وب سایت شما را برای بهتر خزیده شدن توسط موتورهای جستجوگر فهرست می کند خزنده های موتورهای جستجوگر مانند گوگل بات با دیدن این فایل و فهرست می توانند بهتر و هوشمندانه تر وب سایت شما را مورد بررسی قرار دهند همچنین لازم به ذکر می باشد در صورتی که وب سایت شما بیش از حد بزرگ باشد قطعا پیدا کردن لینک ها و محتوا ها که ایجاد شده و یا به روزرسانی شده است سخت و ممکن است زمان بر باشد در صورتی که با استفاده از sitemap می توانید به آسانی تغییرات موجود را برای خزنده های موتورهای جستجوگر تعریف نمایید.
یک فایل Sitemap حداقل از موارد زیر تشکیل می شود :
Sitemapindex : این تک نشه سایت را احاطه کرده یا به عبارت دیگر نقشه سایت با این تگ شروع و خاتمه میابد.
Loc : آدرس صفحات در این لینک قرار میگیرد
Lastmod : تاریخ آخرین به روزرسانی در این تگ قرار میگرد
Page Speed
یکی دیگر از فاکتورهای سئو داخلی سایت Page Speed می باشد سرعت صفحه اغلب با سرعت سایت اشتباه گرفته می شود Page Speed در واقع اشاره به سرعت صفحعه دارد نه سرعت سایت ، سرعت سایت اشاره به مدت زمان مورد نیاز برای دریافت اولین بایت از یک صفحه می باشد به عبارت دیگر مدت زمانی که نیاز می باشد تا صفحه مورد نظر که دارای محتوا می باشد بارگذاری شود شما میتوانید سرعت صفحه وب سایت خود را با استفاده از ابزار گوگل به اسم PageSpeed Insights بررسی کنید
یکی از سیکنال های مورد استفاده در الگوریتم رتبه بندی گوگل سرعت صفحه می باشد تحقیقات نشان داده است که گوگل ممکن است برای اندازه گیری این فاکتور اولین بایت دریافتی را به عنوان معیار سرعت صفحه در نظر بگیرد اگر سرعت صفحات وب سایت شما کم باشد تاثیر منفی در سئو سایت شما می گذارد چرا که موتورهای جستجوگر دارای یک بودجه مشخص برای خزیدن وب سایت شما می باشند در صورتی که صفحات وب سایت شما دارای سرعت کم باشد قطعا این فرصت و بودجه را برای جمع آوری اطلاعات بیشتر توسط موتورهای جستجوگر را از دست خواهید داد.
سرعت سایت در تجربه کاربری نیز تاثیر گذار می باشد اگر سرعت صفحه پایین باشد قطعا موجب نارضایتی کاربر بازدید کننده می شود و همین موضوع می توان موجب ترک سریع صفحه توسط کاربر بازدید کننده شود.