گوگل وب مستر
ابزار های مختلفی برای سئو و بهینه سازی سایت موجود می باشید گه هر کدام از این ابزارها به نحوه ی می تواند به شما در سئو سایت کمک کننده باشد در ادامه بحث آموزش سئو و بهینه سازی سایت قصد داریم در مورد گوگل وب مستر تولز و همچنین نحوه کار با آن آموزش هایی را به صورت رایگان در اختیار شما قرار دهیم در صورت داشتن هر گونه سوال در مورد آموزش گوگل وب مستر تولز می توانید از فرم قرار داده شده در انتهای این پست آموزشی جهت پرسیدن سوال خود استفاده نمایید
شما با استفاده از ابزار گوگل وبمستر تولز می توانید
- آمار وب سایت خود را مشاهده کنید
- سایت خود را در گوگل ثبت نمایید
- نقشه سایت را به گوگل معرفی کنید
- خطاهای موجود در وب سایت خود را مشاهده کنید
- وضعیت کراور یا خزیدن وب سایت را بررسی کنید
- تعداد کلیک های رو کلمات کلیدی خاص را بررسی کنید
- در صورتی که وب سایت شما جریمه شده باشد خطای که باعث جریمه شدن شده است را مشاهده کنید
- و….
ثبت سایت در گوگل وبمستر
ثبت سایت در گوگل وبمستر می تواند در روند سرعت ثبت سایت در گوگل تاثیر گذار باشید ، اگر وب سایت شما نیاز به زمانی زیادی برای پیدا شدن توسط ربات گوگل داشته باشد با استفاده از این ابزار می توانید این زمان را به حداقل کاهش دهید مثلا به یک یا دو روز
حال سوال اینجاست برای ثبت سایت در گوگل وبمستر باید چه اقداماتی را انجام دهیم؟
برای این منظور شما باید ابتدا به وبمستر گوگل دسترسی پیدا کنید پس به لینک زیر مراجعه کنید
https://www.google.com/webmasters/tools/home
بعد از مراجعه به لینک بالا با یک صفحه شبیه به تصویر زیر روبه رو می شوید
برای اینکه بتوانید وب سایت خود را در گوگل وبمستر ثبت نمایید نیاز به یک اکانت جیمیل دارید اگر اکانت جیمیل دارید دکمه آبی رنگ در سمت راست یعنی Sign in را فشار دهید و اطلاعات جیمیل را وارد کنید تا گوگل وبمستر باز شود
بعد از ورود به گوگل وبمستر شما می توانید وب سایت خود را ثبت نمایید برای این منظور دکمه قرمز رنگ ADD A PROPERTY را زده و وبسایت خود را وارد نمایید
بعد از ثبت سایت خود در گوگل وبمستر باید با استفاده از یکی از دو روش زیر به گوگل نشان دهید که مالک وب سایت شما می باشید
در ثبت Recommended method شما می توانید وب سایت خود را با استفاده از یک فایل html تایید کنید مراحل ثبت توسط این روش در چهار مرحله که در تصویر مشخص شده است نیز بیان شده است
و اما روش دوم یعنی Alternate methods : در این روش کافی است با یکی از روش های که در زیر به آن اشاره شده وب سایت خود را verifay کنید
ثبت با استفاده از یک متا تک که باید به صفحه خانگی اضافه شود
با استفاده از Domain name provider می توانید وب سایت خود را ثبت نمایید
بعد از اینکه اینکه وب سایت خود را در گوگل وبمستر ثبت کردید چندین منو در سمت چپ به صورت زیر مشاهده خواهید کرد که هر کدام از این منو ها دارای یک وظیفه خاص می باشند
اگر منو dashboard را انتخاب کنید با یک صفحه شبیه به زیر مواجعه خواهید شد
در قسمت Crawl Errors می توانید خطاهای وب سایت خود که شامل موارد DNS Server connectivity،Robots.txt fetch را مشاهده کنید
همچنین در قسمت Search Analytics می توانید آمار وب سایت خود را به صورت تعدا کلیک مشاهده نمایید
و در قسمت Sitemaps نیز می توانید وضعیت نقشه های وب سایت را مشاهده نمایید.
منو message
در ادامه بحث آموزش گوگل وب مستر به منو message می رسیم در این منو پیام هایی که گوگل برای شما در مورد وب سایتتان ارسال می کنید قرار میگیرند از مهمترین پیام هایی که در این قسمت وارد می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد
- پیام ثبت شدن وب سایت شما در گوگل وب مستر
- خطاهای نقشه سایت
- پنالتی یا جریمه شدن وب سایت
- و…
منو search appearance
در منو search appearance شما میتوانید برخی از اطلاعات نمایشی وب سایت خود را تغییر و یا بررسی نمایید این منو دارای زیر منو های زیر می باشد
۱-Structured Data
در این منو می توانید وضعیت Structured Data و همچنین خطاهای موجود در آنها را مشاهده و در صورت نیاز تصحیح نمایید
Rich Cards-2
در این قسمت نیز می توانید خطاها Rich Cards را مشاهده و برطرف نمایید
Data Highlighter
در این قسمت نیز می توانید Data Highlighter را با توجه به توضیحاتی که در همین زیر منو قرار داده است برای وب سایت خود ایجاد نمایید لازم به ذکر می باشد ایجاد Data Highlighter توسط وبمستر گوگل تنها با چندین کلیک قابل ایجاد شدن می باشد
HTML Improvements
در این قسمت نیز می توانید موارد html را که در سئو سایت تاثیر گذار می باشد را بررسی کنید و در صورت امکان برای بهبود سئو سایت خود تغییر دهید از جمله مهمترین اقدامات و خطاهایی که در این قسمت قابل بررسی می باشند عبارتند از
Meta description
Title tag
در صورتی که در دو مقادیر بالا عبارات تکراری یا کوتاه و یا بلند بودن داشته باشند گوگل وبمستر خطاهای را برای شما مبنی بر کوتاه بودن ، تکراری بودن و… نمایش می دهد
زیر منو Accelerated Mobile Pages نیز وضعیت صفحات amp را بررسی و در صورت خطا آن را به شما برای تصحیح نشان می دهد
منو Search Traffic
در ادامه آموزش کامل گوگل وب مستر به بررسی منو پرکاربرد Search Traffic می رسیم این منو دارای زیر منو های زیر می باشید در ادامه به بررسی هر کدام به صورت خلاصه میپردازیم
Search Analytics
در زیر منو Search Analytics می توانید آمار وب سایتت خود را به همراه یکسری از کوئری ها مشاهده کنید از جمله این کوئری ها می توان به
نمایش براساس جایگاه
تعداد کلیک
ctr
اشاره کرد
Links to Your Site
در زیر منو Links to Your Site نیز می توانید به بررسی بک لینک های وب سایت خود یا به عبارت دیگر به بررسی لینک هایی که به وب سایت شما داده شده است بپردازید لازم به ذکر می باشد این قسمت از وبمستر بسیار مهم می باشد چرا که در صورتی که لینک های اسپم به وب سایت شما داده شود می توانید در این قسمت مشاهده و اقدام به حذف آنها کنید
Internal Links
در زیر منو Internal Links نیز می توانید لینک های داخلی وب سایت خود را مشاهده کنید
Manual Actions
اگر وب سایت شما به صورت دستی جریمه شود خطای آن در این قسمت قابل مشاهده می باشد به عبارت دیگر برخی از موارد می تواند موجب پنالتی شدن وب سایت شما به صورت Manual Actions شوید از مهمترین اقداماتی که می تواند منجر به این نوع از خطاها شوید می توان به
- گرفتن بک لینک های انبوه
- گرفتن پاپ آپ
- هک شدن وب سایت
- و…
International Targeting
در زیر منو International Targeting نیز می توانید نوع زبان به همراه منطقه کاری خود را وارد نمایید توجه داشته باشید که این مورد یعنی انتخاب منطقه کاری میتواند در سئو سایت تاثیر گذار باشد و مختص به دامنه ای سطح بالا مانند (com, net, co, …)می باشد
با کلیک روی این زیر منو دو تب قابل مشاهده می باشد
Language : برای وارد کردن نوع زبان
Country : کشور محل فعالیت که در سئو محلی مورد استفاده قرار می گیرد
Mobile Usability
اما زیر منو آخر در این منو Mobile Usability می باشد که به بررسی موبایل فرندلی بودن وب سایت می پردازد در این قسمت اگر وب سایت شما از لحاظ فونت بسیار کوچک باشد ، و اجزاء آن قابل کلیک در موبایل نباشد و … به شما خطاهایی را نمایش خواهد داد که شما برای بهتر نمایش داده شدن در موبایل باید اقدام به بررسی و رفع این خطاها کنید
منو Google Index
منو Google Index در گوگل وبمستر نیز بیشتر برای بررسی وضعیت ایندکس مطالب مورد استفاده قرار میگیرد این منو نیز مانند سایر منو های دیگر خود دارای زیر منوهایی می باشد که در ادامه در مورد آنها توضیحاتی را بیان خواهیم کرد
زیر منو Index Status
در این زیر منو تعداد کل ایندکس های وب سایت شما قابل مشاهده می باشد
زیر منو Blocked Resources
در زیر منو Blocked Resources نیز در صورتی که منابعی از وب سایت شما بلاک شده باشد با نمایش یک پیغام آن را به اطلاع شما می رساند
زیر منو Remove URLs
این زیر منو نیز برای حذف و مخفی کردن یک url به صورت موقت مورد استفاده قرار می گیرد
منو Crawl
این منو نیز دارای زیر منو های زیر می باشد
زیر منو Crawl Errors
در صورتی که خطاهایی برای ایندکس وب سایت وجود داشته باشد در این قسمت نمایش داده ع می شود معمولا خطاهایی که در این قسمت می باشد در سه دسته Robots.txt fetch و Server connectivityو DNS قرار می گیرند
زیر منو Crawl Stats
زیر منو Crawl Stats نیز برای بررسی وضعیت ایندکس مطالب سایت مورد استفاده قرار میگیرد این منو وضعیت ایندکس را در سه حالت High- Average – Low نمایش می دهد
زیر منو Fetch as Google
با استفاده از زیر منو Fetch as Google و قرار دادن لینک های وب سایت یا صفحه مورد نظر می توانید سرعت ایندکس مطالب را بالا ببرید
زیر منو robots.txt Tester
در این زیر منو نیز می توانید خطاهای موجود در فایل robots.txt وب سایتتان را مشاهده کنید و برطرف نمایید
زیر منو Sitemaps
در انتهای آموزش گوگل وبمستر نیز زیر منو Sitemaps وجود دارد زیر منو Sitemaps نیز می توانید نقشه های سایت را برای وب سایت خود معرفی کنید و همچنین می توانید خطاها موجود در Sitemaps را مشاهده و رفع نمایید
- ۹۷/۰۴/۲۶